Avto-moto zveza Slovenije je v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilski klubi opravila test otroških kolesarskih sedežev, namenjenih namestitvi na drog okvirja tako, da otrok gleda naprej, in namestitvi zadaj na kolesarski prtljažnik. Preskusi so pokazali, da je otroke najbolj varno voziti v sedežu, ki je nameščen na kolesarski prtljažnik, znova pa se je izkazalo, da višja cena ne pomeni nujno najboljše ocene.
Kolesarjenje je zdravo in zabavno, tako za odrasle kot za otroke. Preden so otroci dovolj veliki, da samostojno sedejo na kolo, imajo lahko za seboj že kar nekaj kolesarskih kilometrov na kolesu svojih staršev. Med pripomočki za varen prevoz otrok na kolesih so najbolj razširjeni in priljubljeni otroški kolesarski sedeži. Ti omogočajo tri načine prevoza otrok: tako, da v spredaj nameščenemu sedežu (ki je nameščen pred krmilom) otrok gleda nazaj ali da v spredaj nameščenemu sedežu (nameščenem med krmilo in sedež voznika) gleda naprej, tretja možnost pa je namestitev sedeža za voznikom, torej zadaj nad kolesarskim prtljažnikom.
Tokratni test partnerskih evropskih avtomobilskih klubov je pod drobnogled vzel otroške kolesarske sedeže, ki so namenjeni namestitvi na drog okvirja tako, da otrok gleda naprej, in pa namestitvi zadaj na kolesarski prtljažnik. Sedem od preskušenih sedežev lahko namestimo na oba načina, dva od preskušenih sedežev istega izdelovalca sta namenjena vsak svojemu načinu namestitve – razlike so le v pritrdilnem mehanizmu. Zaradi lažje primerjave so bili sedeži na testu preskušeni posebej v obeh načinih namestitve, zato tudi dve tabeli z rezultati, iz katerih je razvidno, kako se posamezen sedež obnese v enem od obeh načinov namestitve. Test, katerega ključni kriteriji ocenjevanja so bili varnost in stabilnost, namestitev sedeža, upravljanje in vožnja, udobje in primernost za otroka ter vsebnost škodljivih snovi, je pokazal, da je otroke najbolj varno voziti v sedežu, ki je nameščen na kolesarski prtljažnik. Poleg večje varnosti so glavne prednosti takšnega položaja še lažja namestitev, bolj toga oziroma čvrsta pritrditev na kolo in tudi večje udobje za otroka.
Sedež izdelovalca OKBaby najboljši v obeh položajih
Najbolje se je na našem preskusu odrezal sedež okbaby v obeh različicah – s pritrditvijo na drog okvirja spredaj in s pritrditvijo na prtljažnik zadaj. Pozitivno so nas presenetile meritve udobja sedenja pri namestitvi na drog okvirja; od vseh preskušenih sedežev je le ta sedež pri tem merilu dobil oceno zelo dobro. Sedež OKBaby ima funkcijo nagiba sedeža (a le v različici s pritrditvijo na okvir droga), svetlobni odsevnik, zaščito za glavo otroka in zaščito pred slabim vremenom, dobro pa se je odrezal tudi na varnostnem preskusu,
je povedal Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, in dodal, da se je najcenejši sedež na preskusu, sedež mr fox izdelovalca Belleli, v obeh načinih pritrditve uvrstil na drugo mesto preskusa.
Ponuja zelo dobro nastavitev težišča sedeža, otroška kolesarska čelada pa se dobro prilega vdolbini v naslonjalu sedeža. Kot manjšo pomanjkljivost smo zabeležili višino naslonjala sedeža, ki je nekoliko nižja od standardne višine – zato sedež ni dobil najvišje ocene pri merilih varnosti in trpežnosti.
Poraženec preskusa: sedež izdelovalca Qibbel
Sedež air izdelovalca Qibbel se je odrezal najslabše od vseh preskušenih sedežev. Glavni krivec za slab rezultat – in skupno oceno slabo – je prevelika vsebnost policikličnih aromatskih ogljikovodikov v prsnem delu oblazinjena varnostnih pasov za otroka. Policiklični aromatski ogljikovodiki v večjih koncentracijah so lahko kancerogeni in so zato v skladu z več varnostnimi standardi prepovedani v izdelkih, ki so namenjeni otrokom. Zaradi tega dejstva je sedež v obeh načinih pritrditve dobil najslabšo možno oceno, kar pomeni, da AMZS odsvetuje njegov nakup in uporabo. Qibblov sedež air ima pomanjkljivost tudi pri varnostnem merilu: podstavek za noge ni prestal preskusa obremenitve; pri obremenitvi z maso 22 kg se je po nekaj sekundah zlomil.
Zadaj je varneje kot spredaj
Otroški sedeži za pritrditev spredaj so primerni za do 15 kilogramov težke otroke. S takšnim sedežem imajo starši svojega otroka vedno na očeh. V tem primeru je priporočljiva namestitev dodatnega vetrobranskega stekla za zaščito pred vetrom in ostalimi vplivi. A namestitev sedeža na drog okvirja kolesa pogosto ni mogoča. Namestitev na drog vilic krmila ovira premalo prostora za pritrdilni mehanizem, zato lahko hitro pride do napačne namestitve, ki ne omogoča stabilne pritrditve sedeža.
Otroški sedež pred voznikom kolesa zmanjšuje tudi vodljivost kolesa. Kolo sicer lahko dokaj enostavno potiskamo naprej z eno roko na sedežu in drugo na krmilu, a pogosto je težko varno in enostavno zajahati kolo s sedežem na drogu okvirja. Sedež spredaj moti tudi vožnjo kolesa, saj širok sedež z nastavki za noge otroka moti pedaliranje; poganjati je treba s široko razkrečenimi nogami, pri katerem kolena voznika pogosto udarijo ob otroški sedež. Če ima kolo nizko nameščeno krmilo, se kolesar z zgornjim delom telesa naslanja na naslonjalo otroškega sedeža, kar seveda vpliva na udobje kolesarjenja. Poženel je še pojasnil: »Pri nekaterih mestnih ali treking kolesih z dovolj visokim drogom krmilnih vilic je pravilna namestitev otroškega sedeža spredaj sicer mogoča, a upoštevati je treba tudi druge pomisleke pred uporabo takšnih sedežev. Eden od teh je ustrezna zaščita pri čelnem trku v oviro: preskusili smo, kako se takšna namestitev obnese pri trku v oviro s hitrostjo 16 km/h. Kot smo predvidevali, se takšen trk lahko konča s hudimi posledicami za otroka in za kolesarja. Pri takšnih obremenitvah kolesar z močjo svojih rok oziroma mišic namreč ne more preprečiti, da njegov gornji del trupa ne bi zadel v otroški sedež in ga potisnil naprej; pojemek znaša 9 g, kar pomeni, da bi morale roke kolesarja zadržati težo lastnega trupa, ki ob takšnem pojemku znaša 600 kg. Povedano drugače: sedež, nameščen na drog okvirja, ob trku ne ponuja enake varnosti kot sedež, pritrjen zadaj na kolesarski prtljažnik.«
AMZS priporočila za uporabnike:
- Oblazinjenje varnostnih pasov, ki so onesnaženi s škodljivimi snovmi, zamenjajte z blazinicami za pasove, ki dokazano ne vsebujejo škodljivih snovi. Z izjemo oblazinjenja sedeža qibbel so bile vse blazinice pasov na testu brez škodljivih snovi,
- pri sedežih izdelovalcev Thule in Hamax preverite prilagajanje pasov že po prvi krajši vožnji. Če so se nekoliko sprostili, še enkrat zategnite pasove,
- ob nakupu sedeža v trgovino s seboj vzemite otroka in svoje kolo te preskusite, če je sedež mogoče namestiti na kolo in če otrok udobno sedi v izbranem sedežu, varnostni pasovi oziroma zadrževalna sredstva pa se pravilno prilegajo otrokovemu telesu,
- pred nakupom sedeža preskusite izdelek in se zapeljite nekaj krogov po mestu,
- otrok naj ima vedno na sebi kolesarsko čelado,
- prvih nekaj metrov ali kilometrov prevozite na varnem terenu, saj je obnašanje kolesa pri vožnji lahko precej drugačno kot brez sedeža,
- pritrditev otroškega kolesarskega sedeža spredaj je priporočljiva le za omejen nabor koles, zato pred nakupom preskusite namestitev in pritrjevalni mehanizem.
- Podrobnejši rezultati AMZS testa otroških kolesarskih sedežev: https://www.amzs.si/motorevija/test/ostalo/2025-04-22-amzs-test-otroskih-kolesarskih-sedezev