Kampanja “SMS fotru”, ki jo je za osveščanje o pomenu zgodnjega odkrivanja raka prostate pripravilo društvo OnkoMan, je v zadnjih tednih močno odmevala in v javnosti sprožila izjemen odziv. Akcija, ki je nagovarjala sinove in hčere, naj svojim očetom pošljejo osebno SMS sporočilo s povabilom na preventivni pregled, je dokazala, da so čustva še vedno najmočnejše orodje za spreminjanje navad. Preko platforme kampanje je bilo ustvarjenih več kot 1600 osebnih SMS sporočil, kar organizatorji ocenjujejo kot enega najmočnejših neposrednih odzivov na področju ozaveščanja o nujnosti zgodnjega odkrivanja raka prostate v zadnjih letih.

Rak prostate ostaja najpogostejši rak pri moških v Sloveniji, hkrati pa je eden tistih, kjer je ob pravočasnem odkritju preživetje izjemno visoko. Strokovnjaki zato opozarjajo, da je ključ do uspešnega zdravljenja prav preventiva, redni pregledi in odpravljanje predsodkov, ki moške pogosto odvračajo od obiska zdravnika.
Rak, ki je ozdravljiv, če ga odkrijemo pravočasno
Na konferenci je asist. mag. Janka Čarman, dr. med. z Onkološkega inštituta izpostavila, da po zadnjih podatkih Registra raka zaradi raka prostate v Sloveniji vsako leto zboli že več kot 1700 oseb, kar je nad evropskim povprečjem, žal pa je pri nas nadpovprečno tudi število umrlih. Po zadnjih podatkih Registra raka zaradi raka prostate v Sloveniji vsako leto umre kar 476 moških.
Raka prostate ni mogoče preprečiti, prav tako za bolezen ne poznamo zgodnjih simptomov in znakov. Petletno preživetje moških, zbolelih za rakom prostate v letih 2018 do 2022, je znašalo 93,8 %, vendar je za napoved preživetja ključen stadij bolezni ob diagnozi. Bolniki, pri katerih je bolezen razširjena po telesu, torej metastatska, imajo najslabšo prognozo. Zato je pomembno, da raka prostate odkrijemo pravočasno, ko je možnost ozdravitve visoka,
je povedala mag. Janka Čarman.
Prebojni napredek pri obvladovanju raka prostate predstavlja vzpostavitev slovenskega presejalnega programa Peter, ki bo moškim z enostavnim krvnim testom prvič sistematično in organizirano omogočil presejalni test PSA, ki analizira vrednost za prostato specifičnega antigena.
V Sloveniji prav zdaj poteka prva raziskava o organiziranem presejanju za raka prostate, PRO-PETER. Prva vabila so bila poslana pred tednom dni naključno izbranim moškim iz ljubljanske regije, starim med 50-69 let. Z raziskavo bomo dobili prve podatke o tem, kako se bodo moški odzvali, v kakšnem deležu bo presejalni test pozitiven, kako pogosto bodo potrebovali magnetnoresonačno slikanje, v kolikšnem odstotku bo odkrit rak prostate,
je še dodala Čarmanova ter poudarila tudi veliko vlogo, ki jo imajo pri odzivih oziroma udeležbi v presejalnih programih osveščevalne akcije.
Kampanja, ki je prebila molk
Kampanja SMS fotru je po vsej Sloveniji naletela na izjemen odziv in dokazala, da se lahko s skupnim glasom dotaknemo tudi tistih, ki svoje zdravje prepogosto postavijo na stranski tir. Naš namen je bil preprost – spodbuditi moške, da poskrbijo zase, da prisluhnejo svojemu telesu, da so pozorni na prve znake ter pravočasno poiščejo pomoč,
je povedal predsednik društva OnkoMan, Matej Pečovnik, ter poudaril, da kampanja ni nastala le kot komunikacijska akcija, temveč je del širšega gibanja, ki moškim prek njihovih najbližjih postavlja ogledalo.
Nagovoriti moške, ki se preventivnim pregledom pogosto izogibajo, je velik izziv. Zato smo izbrali drugačen pristop: naj jih k pregledu spodbudijo tisti, ki jih imajo najraje – njihovi otroci. Preprost, oseben SMS se je izkazal za izjemno močno orodje,
je o kreativnem konceptu kampanje je spregovorila Tina Križaj, mlajša kreativna direktorica agencije Futura DDB, kjer je pobuda društva Onkoman tudi dobila svojo končno podobo.
Pristop se je izkazal za izjemno učinkovit: na platformi www.smsfotru.si se je zbralo preko 1600 osebnih zgodb, ki so se odrazile v obliki čustvenih zapisov – tudi hčerk in sinov moških, ki so zboleli ali žal izgubili življenje zaradi raka prostate. Velika večina moških, ki jim postavijo diagnozo rak prostate med 50. in 74. letom starosti, namreč priznava, da se za obisk pri zdravniku odločijo le, če so res zelo bolni. Z odlašanjem pa lahko izgubijo dragoceno priložnost, da raka prostate tudi uspešno premagajo.
Moč osebne zgodbe
Odzivi javnosti so potrdili, da je kampanja dosegla številne družine in odprla pomembne pogovore, ki lahko nekomu dobesedno rešijo življenje. Da je zgodnje odkrivanje lahko življenjsko odločilno, je poudaril tudi mag. Martin Lisec, ki je se je po petdesetem letu odločil, da bo naredil test PSA vsako leto. Pri tem ga je osebni zdravnik podprl, kar se je pokazalo za dobro naložbo, saj je v lanskem letu, pri njegovih 58. letih, test pokazal visoko vrednost specifičnega antigena, čemur je sledila nadaljnja obravnava in tudi kirurško zdravljenje.
Diagnozi seveda najprej sledi šok, saj ljudje na katere stvari v življenju nismo nikoli povsem pripravljeni. Vedel sem, da je vsak tretji Evropejec enkrat v življenju soočen s to diagnozo. A jaz sem imel vedno v glavi, da je ta ‛tretji′ nekdo drug. Ko slišiš, da si to ti, sledi proces razmišljanja, sprejemanja in integriranja diagnoze kot del tvojega življenja. Po operaciji so moji zadnji izvidi PSA testa zelo dobri, zato sem res hvaležen, da sem raka na prostati pravočasno odkril,
je povedal mag. Martin Lisec, ki z društvom Onkoman že snuje podporno skupino za moške, ki bo po diagnozi bolnikom nudila psihološko pomoč in oporo.
Kreativni pristop, ki je v družbi naletel na široko podporo
Pobuda se je hitro razširila med ljudi in odprla pomemben pogovor o moškem zdravju. S svojo čustveno noto je pritegnila tudi znane obraze, saj so jo poleg Domna Valiča in Žiga Lina Hočevarja, ki sta s svojima očetoma tudi nastopila v TV spotu, na svojih družbenih omrežjih podprli tudi Jaka Polak, Sanja Grohar, Tina Gaber Golob, Alenka Košir, Anja Baš, Ilaria Šavron Kocjančič ter Jani in Teja Jugovič.
S kampanjo je zaživela platforma, ki kaže dolgoročni potencial
Odzivi javnosti so pokazali, da »SMS fotru« ni zgolj ni enkratna kampanja, temveč pobuda, ki jo lahko krepimo dolgoročno. Prav kombinacija osebnega nagovora, preverjenih strokovnih informacij in dostopnih preventivnih orodij namreč lahko močno premakne meje ozaveščenosti.
Naše delo se s koncem kampanje ne konča. Pobudo bomo nadaljevali tudi v prihodnje, saj verjamemo, da se spremembe zgodijo z vztrajnostjo, pogovorom in pogumom. Vsako poslano sporočilo, vsak klic in vsaka deljena zgodba nas opominja, da ima preventiva moč — in skupaj bomo poskrbeli, da bo glas za očete še naprej slišan,
je zaključil Matej Pečovnik iz društva Onkoman, kjer že razmišljajo, kako bi kreativno platformo uporabili tudi za nastajajoči presejalni program Peter in druge preventivne aktivnosti za osveščanje o pomenu moškega zdravja.
Več o kampanji na: www.smsfotru.si

Janka Čarman, Tina Križaj, Martin Lisec

Matej Pečovnik

