garancijaGarancija je pravica kupca, ki jo uveljavlja, kadar blago ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu.

Garancijo podrobneje določa Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot), določila o garanciji pa (razen pravic iz 21. člena ZVPot) veljajo tudi, ko je kupec pravna oseba.

V naslednjem članku bomo preverili, kaj garancija je po Zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot), kako se uveljavlja, kakšne so pravice kupca in kaj nam preostane, ko garancije ni možno uveljavljati.

Kaj je garancija?
Po ZVPot je garancija obveznost, ki jo podjetje prevzame do potrošnika in s katero se zaveže, da potrošniku brezplačno popravi ali zamenja blago, vrne kupnino ali zagotovi drugo sredstvo, kadar blago ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu.

Pravice, ki jih iz vidika garancije določa ZVPot pripadajo tudi pravnim osebam (razen pravic iz 21 člena ZVPot).

Garancijski list
Za blago, za katero je izdana garancija, mora prodajalec kupcu izročiti garancijski list dajalca garancije.

Garancijski list mora vsebovati:

  • firmo in sedež dajalca garancije;
  • firmo in sedež prodajalca, razen če ta ni hkrati dajalec garancije;
  • datum izročitve blaga;
  • podatke, ki identificirajo blago;
  • izjavo dajalca garancije, da jamči za lastnosti ali brezhibno delovanje v garancijskem roku, ki začne teči z izročitvijo blaga potrošniku;
  • ozemeljsko območje veljavnosti garancije;
  • trajanje garancijskega roka;
  • za blago, za katero je izdaja garancije obvezna, čas po preteku garancijskega roka, v katerem dajalec garancije zagotavlja potrošniku vzdrževanje, nadomestne dele in priklopne aparate;
  • opozorilo, da garancija ne izključuje pravic potrošnika, ki izhajajo iz odgovornosti prodajalca za napake na blagu.

Tudi če garancijski list ni izdan ali če ne vsebuje vseh podatkov, ali če ne določa pogojev garancije, to ne vpliva na kupčeve pravice do uveljavljanja garancije.

Za katere izdelke velja obvezna garancija
Blago, za katerega je predpisana zakonska garancija določa Pravilnik o blagu, za katero se izda garancija za brezhibno delovanje.

Minimalni garancijski rok enega leta tako denimo velja za:

  • proizvode za gospodinjsko in podobno uporabo,
  • proizvode avtomobilske in podobne industrije,
  • stroje in naprave za kmetijstvo in za obdelavo majhnih površin,
  • proizvode informacijske tehnologije,
  • športno opremo in rekvizite,
  • proizvode s področja radio-komunikacij, avdio- in video-tehnike in naprav, ki se nanje priključujejo,
  • elektro-medicinske pripomočke, namenjenih osebni uporabi,
  • naprave za varstvo pred požarom,
  • čistilne naprave.

Proizvajalec mora za to blago:

  • zagotoviti (poleg garancijskega lista) tudi navodila za sestavo in uporabo ter seznam pooblaščenih servisov (to lahko izroči tudi prodajalec),
  • zagotavljati servis,
  • zagotavljati brezplačno odpravo napak v času garancijskega roka,
  • zagotavljati proti plačilu popravilo, vzdrževanje blaga, nadomestne dele in priklopne aparate vsaj tri leta po poteku garancijskega roka tako (bodisi to opravlja ali preko pogodbenega partnerja).

Garancija velja tudi za določeno rabljeno blago. Za to blago je določen minimalni enomesečni garancijski rok. Ta velja za:

  • cestna motorna vozila,
  • priklopna vozila,
  • vozila s pomožnim motorjem.

Proizvajalec mora za to blago izročiti garancijski list, navodila za sestavo in uporabo blaga ter zagotavljati brezplačno odpravo napak na blagu v času garancijskega roka.

Garancijski rok začne teči z dnem izročitve blaga kupcu.

Uveljavljanje garancije
V primeru uveljavljanja garancije, lahko kupec najprej zahteva odpravo napak.

Če napake niso odpravljene v skupnem roku 45 dni od dneva, ko je proizvajalec, prodajalec ali pooblaščeni servis od kupca prejel zahtevo za odpravo napak, mora proizvajalec kupcu brezplačno zamenjati blago z enakim, novim in brezhibnim blagom.

V primeru, da proizvajalec v roku 45. dni ne popravi ali ne zamenja blaga z novim, lahko kupec razdre pogodbo ali zahteva znižanje kupnine.

Za zamenjano blago ali zamenjan bistveni del blaga z novim mora proizvajalec izdati nov garancijski list.

Rok za uveljavljanje teh pravic sta 2 leti od dneva, ko je kupec zahteval brezplačno odpravo napak ali zamenjavo blaga z novim.

Kritje stroškov popravila
Proizvajalec je dolžan sam kriti stroške za material, nadomestne dele, delo, prenos in prevoz izdelkov, ki nastanejo pri odpravljanju okvar oz. nadomestitvi blaga z novim.

Odškodnina
Proizvajalec oz. pooblaščeni servis lahko kupcu za čas popravila blaga, za katero je bila izdana obvezna garancija, zagotovi brezplačno uporabo podobnega proizvoda.

Če proizvajalec kupcu ne zagotovi nadomestnega proizvoda v začasno uporabo, ima kupec pravico uveljavljati škodo, ki jo je utrpel, ker proizvoda ni mogel uporabljati od trenutka, ko je zahteval popravilo ali zamenjavo, do njune izvršitve.

Kaj če ni mogoče uveljavljati garancije
V primeru, da garancije ni mogoče uveljavljati (denimo v primeru, ko garancijski rok poteče, ali ko napaka ne spada v okvir garancije), lahko kupec uveljavlja pravice iz nasova stvarne napake.

e-obrazec - Obvestilo prodajalcu o stvarni napaki na kupljeni stvari

Več o stvarni napaki lahko (na primeru avtomobila) preberete v članku: Kaj lahko stori kupec avtomobila, ki ima napako za katero ni vedel?


Vir:Kdaj in kako lahko uveljavljate garancijo?

QR Code

Ocenite prispevek:
0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Spletna stran uporablja piškotke.

Piškotki (ang. cookies) uporabljamo, da bi vam lahko omogočili kar najboljšo uporabniško izkušnjo, prikaz navigacije in podobno. Prav tako uporabljamo Google Analytics, keterega uporabljajo skoraj vse spletne strani.

Piškotke iz te strani lahko v nastavitvah vašega spletnega brskalnika zbrišete, ali pa jih blokirate.

Z nadaljevanjem ogleda naše spletne strani se strinjate, da se lahko omenjeni piškotki shranijo na vaši napravi/računalniku.

Vredu Zbriši piškotke Zapusti stran