Pri nakupu rabljenega avtomobila je potrebno biti zelo previden, saj pogosto avtomobila ne poznamo dobro in se v veliki meri zanašamo le na besede prodajalca.
Pri prodaji nas mora prodajalec obvestiti o vseh napakah, ki jih ima vozilo.
Večina prodajnih pogodb vsebuje klavzulo "videno-kupljeno", ki pa prodajalca ne varuje pred napakami, ki jih pred kupcem prikrije. Če ima namreč avtomobil napako, ki je prodajalec ni navedel, bi pa zanjo moral vedeti, lahko tako kupec uveljavlja svoje pravice na podlagi stvarne napake.
Kako postopa kupec avtomobila, ki je bil pri nakupu oškodovan, si lahko preberete v naslednjem članku.
Stvarna napaka
Hipotetičen primer. Kupec kupi rabljen avtomobil. Po tednu uporabe zasliši čudne zvoke motorja. Pri mehaniku ugotovi, da je menjalnik pokvarjen. Kljub temu, da je prepis opravljen in da si je vozilo ogledal ni vedel, da je motor v tako slabem stanju.
Očitno je prodajalec za to vedel, vendar kupca ni obvestil. Vozilo tako nima lastnosti, ki so bile dogovorjene oziroma predpisane. Kupec lahko tako od prodajalca na podlagi stvarne napake, zahteva odpravo napake, povračilo stroškov, znižanje kupnine, zamenjavo in celo odškodnino za povzročeno škodo. Podobne možnosti ima tudi, če ugotovi, da ima denimo avtomobil več prevoženih kilometrov, kot jih navaja števec.
Kako kupec to stori se razlikuje glede na to, ali je kupec avtomobil kupil od druge fizične osebe, ali od prodajalca avtomobilov.
Nakup avtomobila od fizične osebe
Skoraj vsaka prodajna pogodba med fizičnimi osebami ima v svojih določilih klavzulo "videno-kupljeno". To pomeni, da si je kupec vozilo ogledal, ga preizkusil in vozilo kupil kljub napakam, ki jih vozilo ima.
Tako kupec nima pravice terjati prodajalca za napake, ki jih ugotovi po nakupu.
Vendar pa to ne velja pri napakah, za katere je prodajalec vedel, a jih je kupcu zamolčal. Prav tako ne velja za napake, ki so v nasprotju s točno dogovorjenimi lastnostmi avtomobila.
Tako bi lahko denimo lahko kupec uveljavljal stvarno napako pri avtomobilu, kjer se šele po nekaj urni vožnji pokaže, da motor ne deluje pravilno.
Tudi če kupec pri pregledu napako ugotovi, a mu prodajalec zagotovi da avtomobil deluje pravilno in kupec kasneje ugotovi, da temu ni tako, lahko uveljavlja stvarno napako.
Klavzula "videno-kupljeno" prodajalca ne ščiti tudi v primeru skrite napake. Torej napake, ki je ni mogoče ugotoviti z običajnim pregledom avtomobila.
Za skrito napako gre, če je denimo prodajalec kupcu zamolčal, da je bilo vozilo karambolirano ali denimo, če navedeno število prevoženih kilometrov ni enako dejanskim kilometrom.
Kaj lahko stori kupec avtomobila v tem primeru?
V primeru, da gre za stvarno ali skrito napako, mora kupec o tem obvestiti prodajalca.
V primeru stvarne napake mora kupec prodajalca obvestiti v roku 8. dni po podpisu pogodbe.
V primeru skrite napake mora kupec prodajalca obvestiti v roku 8. dni po ugotovitvi skrite napake, najkasneje pa v roku 6. mesecev, ko mu je bil avtomobil izročen.
e-obrazec: Obvestilo o stvarni napaki pri nakupu rabljenega motornega vozila (avtomobila...)
Kupec, ki je o napaki pravočasno in pravilno obvestil prodajalca, lahko:
- zahteva od prodajalca, da napako odpravi ali da mu izroči drugo stvar brez napake (izpolnitev pogodbe),
- zahteva znižanje kupnine,
- odstopi od pogodbe.
Prav tako lahko kupec od prodajalca zahteva povračilo škode, ki mu je bila zaradi te napake povzročena.
Nakup avtomobila od pravne osebe
Načeloma mora prodajalec, ki je pravna oseba, tudi za rabljena vozila nuditi garancijo. Če pa garancije ni, oz. le-ta že preteče, pa lahko tudi v tem primeru kupec uveljavlja stvarno napako.
V tem primeru kupca (fizično osebo) varuje Zakon o varstvu potrošnikov.
Postopek je podoben, kot v primeru nakupa avtomobila od fizične osebe, le da so roki postavljeni drugače. Prodajalec v tem primeru odgovarja za napake, ki se pokažejo v roku enega leta po tem, ko je bilo vozilo izročeno kupcu.
Kupec mora prodajalca o napaki obvestiti v roku 2. mesecev po odkritju napake.
Kupec ima tako v roku dveh let od obvestila o napaki, pravico od prodajalca zahtevati, da:
- odpravi napako na blagu ali
- vrne del plačanega zneska v sorazmerju z napako ali
- blago z napako zamenja z novim brezhibnim blagom ali
- vrne plačan znesek.
Prav tako lahko kupec od prodajalca zahteva povračilo škode, ki mu je bila zaradi te napake povzročena.
Vir: Kaj lahko stori kupec avtomobila, ki ima napako za katero ni vedel?